top of page

חופשי זה (לפעמים) לגמרי לבד

לרגל חג החירות רצינו לכתוב כמה מילים על חופש מסוג אחר, חופש במקום העבודה. מי לא רוצה גם וגם, להיות עם ולהרגיש בלי, לעבוד בחברה הכי טובה, וגם להתחיל את הבוקר בבית הקפה השכונתי עם המיילים שהגיעו בלילה, להמשיך לשעה בחדר הכושר ואז לשבת בשקט, בלי הפרעות, לכמה שעות טובות של עבודה לפני שצריך להקפיץ את הילדה לחוג.


Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash

בעוד שבתעשיות מסוימות החופש הזה הוא מוגבל מאוד (למשל בתעשיות יצרניות), במגזרים אחרים זו כבר נורמה. מחקר חדש שנערך בקרב 18,000 עובדים, חשף ש – 43% מכוח העבודה בארה"ב כבר היום עובד מרחוק, לפחות חלק מהזמן. כחלק מאותה מגמה שוק חללי העבודה המשותפים (coworking spaces) צומח בקצב מסחרר של 24% בשנה. כששאלו את העובדים לגבי שביעות הרצון שלהם מהעבודה מרחוק, כ- 90% מהם מתכננים להמשיך כך בשארית הקריירה שלהם ו – 94% מהם ממליצים לחבריהם לעבור לצורת העבודה הזאת. הסיבה המובילה לכך, ובפער גדול מהשאר, הייתה הגמישות שבתכנון הזמן. נראה שמגמות השוק וגם העובדים עצמם משדרים לנו בקול רם וברור שהמגמה הזאת רק תלך ותתחזק.

43% מהעובדים בארה"ב

עובדים מרחוק, באופן מלא או חלקי


90% מהם מתכננים להמשיך כך

לשארית הקריירה שלהם



נראה שהמרוויחים העיקריים מהגמישות הזאת הם הורים לילדים. מחקר שבדק את השפעת גמישות בשעות עבודה על עובדים, מצא שהורים לילדים (שגרים בבית), היו באופן מובהק יותר שבעי רצון, פחות חרדים, ויותר חסינים בפני אתגרים וקשיים בעבודה. הם גם הוקירו יותר את מקום העבודה שלהם. ההשפעה החיובית הזאת לא היתה מובהקת אצל עובדים שאין להם ילדים.


לצד היתרונות הברורים האלה, לעבודה מרחוק, יש כמה חסרונות, וחלקם די מפתיעים.


אחד החסרונות הבולטים, כפי שעולה מסקר שנערך בשנה שעבר, הוא בדידות והעדר תקשורת ושיתוף פעולה, כאשר 21% מן הנשאלים שעובדים מרחוק דיווחו שזו ההתמודדות העיקרית שלהם (ראו גרף מטה). אחד הפתרונות הוא שילוב של ימים במשרד כחלק משגרת העבודה, אפילו אם מדובר בכמה ימים בחודש. חלוקת זמן כזאת גם מעלה את החיבור לחברה ולצוות, וכן מעלה את יעילות העבודה.




אתגר נוסף שכרוך בעבודה מרחוק הוא הצורך בניהול עצמי, והוא לרב מופיע יד ביד עם האויב המושבע שלו - הנטייה להתפזרות ולדחיינות. היציאה למשרד אוספת אותנו וממקדת אותנו במשימות. גם נוכחותו של הבוס, אפילו הבוס הזורם ביותר בעולם, מעודדת אותנו לשים בצד את המסיחים ולקדם את המשימות. אבל כשהעבודה נעשית מהבית, והמסיחים הם בכל מקום, זה כבר הרבה יותר מורכב. לצד תכנית עבודה מסודרת ויעדים קשיחים, אחת השיטות שעובדים מהבית מאמצים היא "יציאה לעבודה בבית". קמים בבוקר, מתלבשים, מתגלחים/מתאפרות, נכנסים לחדר העבודה, סוגרים את הדלת ועכשיו אני בעבודה.


הקושי האחרון והמעט מפתיע, הוא דווקא שחיקה. מחקר שנערך בקרב עובדים בשעות גמישות מצא שלצד עליה בשביעות הרצון, חלה גם עליה בחוויית העומס והשחיקה בעבודה. לדעת החוקרים מדובר בסוג של קח-ותן שבשתיקה בין העובדים לארגון. הארגון 'משלם' בגמישות שהוא מעניק לעובדים והעובדים משיבים במאמץ מוגבר. כך נמצא במחקר שהמנהלים מטילים על העובדים מרחוק משימות רבות יותר, והעובדים מצידם, בהעדר גבולות ברורים בין עבודה לבית, משקיעים עוד ועוד.


כאן ההמלצה לחברות ולמנהלים היא פשוטה - תהיו עם היד על הדופק, תתעניינו, ותוודאו שמכלול המשימות שהעובדים מרחוק לקחו על עצמם עומד באיזון העדין שבין עומס בריא ושחיקה הרסנית.


99 צפיות0 תגובות
  • White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White YouTube Icon
Powered by beex white.png
bottom of page